Mode in de media: 5x krantenkoppen van week 3
bezig met laden...
FashionUnited selecteert een aantal lezenswaardige artikelen uit de landelijke dagbladen en media. De belangrijkste krantenkoppen van week 3 2019.
Jas van mensenhaar, kruk van festivalmuntjes
Jassen van mensenhaar, koffiedrab tegen zweetvoeten, een ge3Dprinte tafel van oude festivalmuntjes. Deze week is het de Week van de Circulaire Economie. Niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de creativiteit.
Lees meer: Iris Hermans, Metronieuws, 15 januari 2019
Pascale Gatzen: ‘Ik zie mode als katalysator voor maatschappelijke verandering’
Interview - Designers zouden niet moeten worden opgeleid tot pion van de consumptiegedreven mode-industrie, vindt Pascale Gatzen, hoofd van de master Fashion Design in Arnhem. Het curriculum is onder haar leiding dan ook radicaal vernieuwd, met als centrale vraag: wat maakt echt gelukkig? Studenten worden nadrukkelijk niet opgeleid met het idee dat een baan als hoofdontwerper bij een groot modehuis het hoogst haalbare is. Dat is niet meer van deze tijd, vindt Gatzen.
Lees meer: Bregje Lampe / De Volkskrant, 15 januari 2019
Contact betalen wordt duurder voor ondernemers door de tijd die ze kwijt zijn aan het storten en wisselen.
Contant betalen wordt voor ondernemers de komende jaren steeds duurder. Toch verdwijnt cash niet uit het betalingsverkeer als het aan Betaalvereniging Nederland ligt. 'Voor een winkelier kost een contante betaling 29 cent, een contactloze pinbetaling maar 15 cent,' zegt adjunct-directeur Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland. De Tweede Kamer debatteert vandaag over het gebruik van contant geld.
Luister meer: Audio (5 minuten), BNR webredactie, 15 januari 2019
900 euro voor een jas: vooral jongens zien merkkleding als statussymbool Als je logo maar goed zit
Achtergrond - Op dit moment scoren merken als Stone Island en BALR. goed bij de mannelijke jeugd. Dit zijn van oorsprong merken die goed scoren in de voetbalwereld. BALR. is zelfs mede-opgericht door voetbalprofs. Stone Island bestaat al een stuk langer en was vooral onder Engelse voetbalsupporters in trek. ,,Toch zie je bij beide merken dat niet alleen voetballiefhebbers de kleding dragen. In alle lagen van de bevolking zijn deze brands enorm populair.’’ Hoe komt dat?
Lees meer: Sanne Schelfaut / AD, 12 januari 2019
De werkman als modeicoon
Op de grens van Normandië en Bretagne ligt de iconische Mont St. Michel. Met scherp afgetekende granietrotsen en een middeleeuwse abdij tegen de horizon. Ondanks de meer dan drie miljoen toeristen die hier jaarlijks komen, heeft de plek niet ingeboet aan charme. Het is hier dat Marie en Alexandre Milan, het koppel achter het kledingmerk Le Mont St Michel, ons uitnodigen om de archieven te ontdekken, en de samenwerking met Mr. Porter, de retailsite voor mannen. De capsulecollectie is vanaf deze maand te koop via mrporter.com.
Lees meer: Thalisa Devos / De Morgen, 12 januari 2019
Het cashen is begonnen: recordbrekend Insta-ei verkoopt t-shirts en hoodies
Wie er achter het wereldrecordbrekende ei-Instagramaccount zit, is nog steeds niet bekend. Maar die persoon (of het bedrijf) probeert inmiddels wel een slaatje uit het ongekende internetsucces te slaan. Met de fanbase die het account inmiddels heeft levert dat mogelijk miljoenen op.
Lees meer: Michaël Niewold / RTL Z, 16 januari 2019
Foto: Balr (Red) capsule collectie.